.

.

.
Ekşi Beşiktaş. Blogger tarafından desteklenmektedir.

.

.

4 Ağustos 2009 Salı

Forma

Geçenlerde sözlükte görünce "hadi lan" dedim ama o günden beri acabalar kafamı meşgul ediyordu. Bir de hafta sonu Hürriyet Pazar'da 3 büyüklerin forma rekabeti başlıklı yazıyı okuyunca yazmaya karar verdim. Daha önce yorumlarda formalar hakkındaki fikirlerimi belirtmiştim. Çubuklu güzel olsa da kumaş kalitesi dşük, pençeli sadece atletik yapıdakilerin üzerinde şık görünüyor. Bunun yanında damalı denen formayı çıplak gözle görmedim. Biliyorsunuz yeni moda formalara anlam yüklemek ve bu anlamlandırma ile satışı artırmak üzerine. Mesela Galatasaray'ın mor forması için tasarımcıları Evrim Timur tarafından tarih, asalet gibi tanımlarla anlatılıyor Hürriyet Pazar'da. Her formayabir tanım yapılmış falan. Neyse Fenerbahçe spor ürünleri koordinatörü Aydın Kirman da tasarım sürecini şöyle açıklamış: "Burada ilk adım, Adidas’ın, global tasarımcılarının o sezon için çizdiği forma skeçlerini Fenerium tasarım ekibiyle paylaşmasıdır. Bu skeçler, Adidas’ın dünyanın her yerinde sponsor olduğu premium takımların formalarının üretiminde kullanılan kesim, dikiş, aksesuvar, yaka, kol açıklığı ve formalarda yer alacak teknolojiler gibi ana unsurlar için yol gösterici olur ve kuralları belirler. Fenerium bünyesindeki tasarım ekibimizde bu ana kurallar çerçevesinde kulübümüzün ve taraftarlarımızın talebi olan renk ve tasarım unsurlarını belirler ve son çizimleri Adidas ile paylaşır." Yani Fenerbahçe'nin Fenerium bünyesinde çalışan tasarımcıları var. Adidas sadece ana çerçeveyi tanımlıyor. Peki bizim formalarımız için kim ne söylemiş? Beşiktaş sportif ürünler genel müdür yardımcısı Emre Altunlu, Beşiktaş’ın formalarını kim tasarlıyor? sorusuna "Futbol takımımızın sahaya hangi formayla çıkacağını genelde teknik heyet ve futbolcular belirliyor. Futbolcular hangi formanın içinde kendilerini daha rahat hissediyorlarsa veya hangi formanın kendilerine uğurlu geldiğini düşünüyorlarsa o formayı tercih ediyorlar. Ancak elbette bizlerden de forma satış grafiklerine göre geri bildirim alıyorlar. Çünkü taraftarlar genelde futbol takımı hangi formayı giyiyorsa o formaya talep gösteriyor." diye cevap veriyor. Yani burada soruyla alakasız bir cevap var. Tasarımı yapanlardan değil yapılan tasarımlardan hangisini maçta giyeceğini belirleyenleri söylüyor. Tasarımcı ekibimiz var mı, bu tasarımlar yapılırken neler göz önünde bulunduruldu falan gibi sorulara cevap yok. Zaten bana kalırsa Emre Altunlu'yla görüşmemiş bile olabilir gazeteci kardeşimiz. Çünkü formaların açıklaması basın kitinde dağıtılanlar. Gazetede ufak bir köşede yer buluyordu zaten. Neyse biliyorsunuz damalı için; "Şeref’iyle oynayıp Hakkı’yla kazananların takımı Beşiktaş, elde ettiği mirasını geleceğe taşıyor bu formasıyla. İlhamını siyah-beyaz baklava dilimli kazağıyla rakiplerinin karşısına çıkan Baba Hakkı’dan alan bu formanın anlamı çok derin. Geçmişine bağlı Beşiktaş’ın gözlerini geleceğe dikmiş hali." diye bir açıklama getirmişti yönetimimiz. Sanıım Bayern Münih'liler de Baba Hakkı'dan bu kazağı ödünç almış ki onlara da ilham vermiş. Bu taraftarlarca ortaya çıkn formanın footballshirtculture'e yüklenmesi 2008 Şubatı. Yani temmuz 2009'da bizden sonra çıkan Bayern taraftar tasarımından bahsetmiyorum. (o tasarımın linki de şu Tıkla) Neyse sonuçta anlıyoruz ki interneti iyi kullanan bir tasarım ekibimiz var. Ama Bayern'in logosunda bulunan baklavaları pek bilmiyorlar. Hani Fenerbahçe'nin logo formasını gördükten sonra söylüyorum tüm bunları. Sevgili yönetim Bayern'in logo formasını bizim tasarlamamızın ne gereği vardı? Neden biz de rakiplerimiz gibi güzel PR yapamıyoruz? Neden formayı kimler tasarlıyor sorusuna bile doru dürüst cevap veremeyen kişileri makam mevki sahibi yapıyoruz? Neden formalar kötü dizayn edildikten sonra "yalandan" anlam yüklemeye çalışıyoruz? Baba Hakkı'nın kazağı da şu afedersiniz, damalının nesine benizyor acaba? http://www.forzabesiktas.com/anasayfa_resimler/babahakki.jpg

7 Yorum:

bu forma konusunu sitede ilşk ben dile getirmiştim. basında da beşiktaş formalarıyla alakalı bikaç haber gördüm. galiba taraftarlar genel olarak beğenmemiş. tekstil tasarımları yapan galatasaraylı arkadaşım "pençe" şeklindeki formanın çok şık olduğunu söyledi hayret ettim. acaba ben mi zevksizim dedim. mustafa denizliye de formaların beğenilmediği soruldu "kazanan forma sevilir" dedi. bazısı da diyecek "böyle eften püften şeylerin üzerinde ne duruyorsunuz önemli olan takımın başarısı" ama forma satışlarından klüplerin kazanacakları para hiç de küçümsenecek ölçü de değil.

acaba şu ana kadar kaç adet yeni forma sattık rakam verebilecek olan var mı?

Cok guzel bir elestiri tribal, tebrik ederim.

Kalten dedi ki...

Süper bir yazı.

Bu arada formalardan nefret etmeme rağmen Mustafa Denizli'nin "Kazanan forma sevilir" lafını da çok sevdim, zaten bu adam ne dese seviyorum galiba.

piyasada 30000 tane gönüllü tasarımcı var, bizimkiler ise inernet copy pasteçisi.

fark burada, yönetim kötü deyince Theo kızıyor ama olay bu işte.
Pro yönetim denilen hadiseye örnektir

Bunu ben de daha önce sözlükte görmüş ve şok olmuştum.Damalı forma resmen rezillik.Madem orjinal tasarım yapmıyorsunuz o zaman sade birşeyler yapıverseydiniz.
Sivasspor'un çubuklu ve düz formaları bile bizim formalarımızdan kat be kat daha iyi olmuş.

molosztash dedi ki...

ben de sözlükte gördüğüm linklerle damalı formamızın Bayern tasarımı olduğunu görünce şok olmuştum. Ben yazacaktım, ama sonra yeterince link bularak destekleyemedim.

çok güzel bir yazı olmuş. Ne Baba Hakkı'ymış kardeşim, Bayern camiasını bile etkilemiş valla... :)

Mahir dedi ki...

Süper lig forma seti kataloğu hazırlanmış federasyon tarafından. Orada ayrıca düz beyaz formamız gözüküyor.

http://www.tff.org/Resources/TFF/Documents/2009DK/LIGLER/TFF-Tum-Formalar.pdf

Yorum Gönder

Ara